Levla Lärmiljön är ett vägledande stödmaterial som används inom Umeå kommuns för- och grundskola.
Syfte med materialet är att främja tidiga insatser. Utgångsläget är avgränsade situationer som uppstår i verksamheten – fokus läggs på lärmiljö och inte på barn/elev. Det är viktigt att konkreta insatser snabbt kommer igång. Målet är en ökad kvalité i det förebyggande arbetet.
Materialet har utvecklats i samarbete med pedagoger, specialpedagoger, rektorer och elevhälsopersonal.
Levla består av formulär med frågor som hjälper pedagoger att undersöka och utvärdera lärmiljön och barnets/elevens kontext samt en anpassnings- och åtgärdsbank där olika typer av insatser är beskrivna.
Stödmaterialet finns i två olika versioner, en till förskolan och en till skola och fritidshem.
Vägledning; Elevers utveckling mot målen, skollagen kap.3
Visualisera mera - stöd i arbetet med språklig tillgänglighet.
Digitalt stöd för flerspråkighet
Digitala redskap för pedagogisk utveckling - eduit
Begreppet Levla kommer från spelvärlden, att levla innebär att man höjer sig en nivå i färdighet.