Målet är att andelen resor som görs med kollektivtrafik, cykel eller till fots tillsammans ska utgöra minst 65 procent av alla resor för boende inom Umeå tätort 2022. För att uppnå detta ska cykeltrafikprogrammet revideras och fotgängarna ska behandlas som ett eget trafikantslag. Viktiga frågor att se över är behov och utformning av nya gång- och cykelvägar, separering av gång- och cykeltrafikanter, utbyggnad av cykelparkeringar i attraktiva lägen samt utredning av lokaliseringar för cykelmotorvägar/snabba cykelstråk.
De nya programmen har ännu inte kunnat tas fram men förberedande arbete pågår för att ha ett bra underlag. Planen är att påbörja programmen under hösten 2017 och förhoppningsvis tas de politiska besluten under 2018. Utöver revideringen av gång- och cykeltrafikprogrammet så arbetar kommunen årligen med att öka antalet cyklister.
Under året har följande åtgärder genomförts:
Förutom att ovanstående aktiviteter bidrar till att öka andelen cyklister så syftar de även till att öka trafiksäkerheten. Det kontinuerliga arbete som har bedrivits av Umeå kommun för att öka säkerheten har bland annat lett till att fler har på sig hjälm när de cyklar och att ett större antal bilister följer hastighetsbegränsningarna. Som ett resultat av detta så uppnådde Umeå redan år 2015 målet att minska antalet allvarligt skadade och dödade med 39 procent från år 2007 till 2020. Antalet skadade cyklister har minskat från 397 personer år 2010 till 265 personer år 2015 och olyckor där fotgängare och cyklister har omkommit efter att ha blivit påkörda av motorfordon är ytterst ovanligt idag.
Fler och fler väljer att cykla i Umeå. Under en åttaårig period fram till 2015 så har cykelandelarna ökat i tätorten från 22 procent till 29 procent. År 2015 hade 90 procent av Umeåborna tillgång till cykel och 29 procent gjorde sina vardagsresor med cykel. För att ge en indikation på antalet cyklister i Umeå och hur de rör sig i stadsrummet har ett snitt tagits fram av antalet förbipasserande cyklister på tre olika platser i Umeå från 2008 och framåt.
Plats | Antal 2008 | Antal 2009 | Antal 2010 | Antal 2011 | Antal 2012 | Antal 2013 | Antal 2014 | Antal 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nygatantunneln | 3 856 | 4 020 | 3 692 | 3 645 | i.u. | 3 326 | 2 969 | 3 227 |
Gamla bron | 3 952 | 5 027 | 3 655 | 3 615* | 3 516 | 3 799 | 4 231 | 3 467 |
Svingen | 5 445 | 5 744 | 5 715 | 5 218* | 5 415 | 5 987 | 7 546 | 6 705 |
Totalt | 13 253 | 14 791 | 13 062 | 12 478* | 8 931 | 13 112 | 14 746 | 13 399 |
Tidplan: Löpande arbete, påbörjades 2015
Effekt: Medelstor effekt. Det är svårt att bedöma hur stor överflyttningen från bil till gång och cykel blir till följd av genomförande av ett reviderat cykeltrafikprogram. Enligt beräkningar i Simair minskar dock uppskattad kvävedioxidhalt med 1 procent om antalet fordon minskar med 5 procent.
Ansvar: Umeå kommun (tekniska nämnden)