För att få sälja receptfria läkemedel på annat försäljningsställe än apotek ska du anmäla din verksamhet till Läkemedelsverket.
Du anmäler genom att fylla i en anmälan på Läkemedelsverkets webbplats.
Försäljningen kan påbörjas så snart anmälan har skickats in. När din anmälan tagits emot av Läkemedelsverket får du en bekräftelse via mejl.
Läkemedelsverket tar ut en årsavgift på 1 600 kronor per försäljningsställe. Umeå kommun tar ut en avgift på 1 025 kronor för den årliga tillsynen.
Årsavgiften är densamma oavsett om du väljer att saluföra ett litet eller stort läkemedelssortiment.
Vilka läkemedel som är tillåtna att försäljas utanför apotek bedöms och beslutas av Läkemedelsverket och publiceras på deras webbplats.
Receptfria läkemedel som får säljas utanför apotek
Miljö- och hälsoskydds inspektörer gör regelbundna kontroller i de butiker som anmält försäljning av receptfria läkemedel. Vid dessa besök kontrolleras bland annat att ingen försäljning sker till minderåriga och att produkterna förvaras på ett lämpligt sätt.
Anmälan är personlig och behöver förnyas om företaget byter ägare. Även andra ändringar som till exempel flytt av verksamheten, ändring av faktureringsadress eller bolagsform ska anmälas till Läkemedelsverket.
För att få till stånd en effektiv och systematisk tillsyn upprättar Miljö- och hälsoskydd årligen en tillsynsplan.
Kommunen ska kontrollera efterlevnaden av lagstiftningen och de föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen. I det arbetet ingår bland annat att kontrollera
Kontakt
Miljö- och hälsoskydd
090-16 10 00 (växel)
miljoochhalsoskydd@umea.se