Den grafiska manualen innehåller riktlinjer för hur Umeå kommuns grafiska profil ska användas, hur kommunen kommunicerar grafiskt, med logotyper, färger, typsnitt och layout.
Ta del av den grafiska manualens olika avsnitt via menyn.
Umeå kommun kommunicerar med sin omvärld på många olika sätt. Det finns framför allt tre skäl till varför vi kommunicerar med en samlad grafisk profil och en samlad avsändare, Umeå kommun
För att alla ska uppfatta att det är Umeå kommun som står bakom ett meddelande måste vi uppträda på ett konsekvent sätt. Med tiden arbetas kännedom och identifikation in hos mottagarna och våra budskap får bättre genomslagskraft. Och, framför allt, man minns att det är Umeå kommun som är avsändare.
Ett genomtänkt grafiskt utseende ger ett professionellt intryck och förstärker våra budskap på ett positivt sätt. Det är därför viktigt att alla som kommunicerar utnyttjar samma visuella grund så att vi uppfattas som seriösa och trovärdiga.
Det är många ledare och medarbetare inom Umeå kommun som på olika sätt ska kommunicera externt eller internt. Genom att använda sig av de riktlinjer som anges här behöver var och en inte fundera över det grafiska utseendet utan kan koncentrera sitt arbete på innehållet i det budskap som ska förmedlas. Det underlättar arbetet samtidigt som kraft kan läggas på att utforma budskapet på ett sådant sätt att det verkligen når fram. Det innebär också att vi sparar pengar eftersom vi inte behöver ”uppfinna hjulet” på nytt varje gång en vi gör en grafisk produktion.
Kommunikationsavdelningen
Kommunövergripande kommunikationsfrågor
090-16 10 00 kommunikation@umea.seSkolgatan 31A
Kommunikationsavdelningen
Umeå kommun
90184 Umeå