Att känna sig trygg är viktigt. Trygghetslarm passar dig som exempelvis riskerar att falla men som inte har behov av inplanerad hemtjänst. När du ansökt om att få trygghetslarm träffar du en handläggare som beslutar om trygghetslarm passar utifrån dina behov.
Exempel på händelser du ska larma för:
Har du behov av regelbunda omvårdnads- och serviceinsatser behöver du få planerade besök av hemtjänsten.
Är det akut ringer du 112. Trygghetslarm ersätter inte omvårdnads- och serviceinsatser, ambulans eller akuta sjukvårdsinsatser. Vid allmänna sjukdomstillstånd kan du även ringa sjukvårdsupplysningen 1177.
Trygghetslarmet består av två delar; en larmklocka och en trygghetstelefon. Med larmklockan larmar du om det händer dig något. Exempelvis om du faller och inte kan ta dig upp igen. Via telefonen berättar du vad som har hänt.
Larmklockan bär du runt handleden eller i ett band runt halsen. Larmklockan är vattentät och kan med fördel även bäras i duschen om du skulle halka.
Trygghetstelefonen har en högtalarfunktion vilket gör att du inte behöver lyfta luren när du larmar. Den har ett separat simkort, det är alltså inte nödvändigt att koppla den till en fast telefon eller annat mobilabonnemang. Det enda som behövs är ett eluttag för laddning.
När trygghetslarmet installeras behöver du lämna nycklar och eventuell portkod till hemtjänsen, så att personal kan komma in till dig om en olycka skulle inträffa.
Din nyckel förvaras i en så kallad nyckelgömma. Låset i nyckelgömmor kan ändras så att hemtjänsten också har tillgång till nyckeln. Det betyder att du inte behöver lämna ut flera nycklar om du har hjälp av både hemtjänst och larm- och nattpatrull.
Trygghetslarm kostar 278 kr per månad. Det är Umeå kommun som äger ditt trygghetslarm. Du betalar avgiften via räkning som sänds hem till dig varje månad alternativt via e-faktura eller via autogiro om du har internetbank. Om du vill går det att ansöka om reducerad avgift enligt fastställda regler kring förbehållsbelopp. Ansök via webben nedan.
Det kan vara bra för dig att vara medveten om att vi ibland får flera larm samtidigt. Då måste vi prioritera den mest akuta situationen och det kan därför hända att du får vänta. Men vi skyndar oss alltid för att hjälpa dig så fort som möjligt!
Vill du veta mer om vilket stöd som finns kan du kontakta socialtjänstens mottagningsenhet. Vi ger dig information och vägledning om olika stödinsatser.
Du kan ansöka om stöd genom webben nedan, genom telefon eller post. Du behöver inte ha några kunskaper om lagarna för att söka stöd utan kan kontakta socialtjänstens mottagningsenhet för hjälp med ansökan. Du som vet att din ansökan gäller äldreomsorg kan kontakta utredning äldre. Se kontaktuppgifter nedan.
Mottagningsenheten
ger information och rådgivning
090-16 10 02 mottagningsenheten@umea.seKungsgatan 71–73
Box 3045, 903 02 Umeå
Måndag, tisdag, onsdag, fredag 08.30–11.30, 13.00–16.00
Torsdag 08.30–09.30, 13.00–16.00.
Måndag–fredag 08.30–11.30, 13.00–16.00
Utredning äldre
utreder ditt behov av stöd
090-16 60 10måndag, tisdag, torsdag, fredag
09.00-10.00