I Umeå bor 130 tusen personer.
Umeå är den största kommunen
i norra Sverige.
Det finns 11 tusen företag i Umeå.
Många företag arbetar med
kommunikation och IT.
Det finns också många företag
som tillverkar produkter.
Du kan flyga till och från Umeå.
Du kan också åka tåg till Umeå.
E 4 och E12 är stora vägar
som går till Umeå.
Umeå kallas Norrlands knutpunkt.
Umeå har ett universitet.
Det finns 29 tusen studenter i Umeå.
Staden Umeå är snart 400 år gammal.